kampervan
Bez kategorii,  Poradnik

Przeróbka busa na kampera – ile zapłaciliśmy?

Starając się przygotować finansowo na budowę campervana, przewertowaliśmy masę artykułów na temat kosztów przeróbki. Im więcej czytaliśmy, tym mniej wiedzieliśmy, kwoty zaczynały się od kilkunastu tysięcy, a kończyły nawet na stu. Czy przeróbka busa na kampera może być tańsza? Tak 🙂 Przejdźmy do konkretów.

Auto to podstawa

Niestety żadne z nas nie miało pojęcia o motoryzacji, wybór ekonomicznych aut w automacie był skromny, więc kupiliśmy, tak jak podpowiadali znajomi. Mówili „Bierzcie T4, mocny silnik, będzie długo służył”. Fakt, pracę silnika chwalił każdy mechanik, ale do roboty było prawie wszystko poza nim. Tak to wyglądało w cyferkach:

  • Volkswagen T4 Caravelle 2.4 Diesel 98’ – 6600 zł
  • Naprawa (wymiana zawieszenia, pompy wspomagania, paska napinacza rozrządu, prędkościomierza, płynu hamulcowego, filtrów, oleju; czyszczenie zacisku; poprawki blacharsko-lakiernicze (sam materiał); wymiana opon; nowy akumulator i rozrusznik + jedna przejażdżka na lawecie) – 4550 zł

Całość 11 150 zł

Przeróbka busa na kampera w praktyce

Naprawy auta dość mocno nadwyrężyły nasz budżet, więc przy budowie musieliśmy mocno zacisnąć pasa. Pomogła nam głównie grupa śmieciarkowa i dokładne przeanalizowanie swoich potrzeb i wymagań. W kwestii porad technicznym korzystaliśmy głównie z bloga Kapitana Przyczepy. Dużo przydatnych informacji, chociaż rady trzeba filtrować, bo autor ma dość wysokie oczekiwania względem campervanów.

Izolacja — czy porządnie znaczy drogo?

Wielu blogerów poleca piankę, styrodur lub alufoxa. Większości z tych rzeczy raczej nie znajdziesz w sekcji „Oddam za darmo”, ale bez problemu upolujesz kawałki styropianu. Nie pracuje się z nim tak wygodnie, jak z innymi materiałami, jednak swoją funkcję spełnia dobrze.

  • styrodur, styropian – 0 zł
  • stelaż na podłogę:
  • drewno – 0 zł
  • klej – 50 zł
  • zasłony termiczne na okno:
  • alufox – 96 zł
  • magnesy – 40 zł
  • materiał – 0 zł

Najdroższe w całej izolacji były zasłonki, ale był to prawdopodobnie najlepszy zakup podczas budowy busa. Przy 9 szybach i braku zasłonek upały i mrozy byłyby nie do wytrzymania, po prostu must have.

Całość 186 zł

Chlup, chlup — o wodzie

Duży zapas wody to jeden z największych luksusów życia w vanie. Największą oszczędnością pieniędzy była rezygnacja z pomki wody. Jeden baniak stoi na blacie i korzystamy z grawitacji 🙂 Zrezygnowaliśmy z kupowania zlewu i zrobiliśmy go sami z metalowej miski. Na brudną wodę wystarcza nam w zupełności 5 l zbiornik, korzystamy z niego, tylko myjąc zęby lub zmywając krem z filtrem, mydła mamy biodegradowalne. Mamy składaną „wannę” i czasem myjemy się w środku. Zrezygnowaliśmy z turystycznych pryszniców, uważamy je za zbędny gadżet, do spłukiwania mydła używamy zwyczajnego kubka.

  • baniaki na wodę 3 × 18,9 l; 1 × 5 l – 0 zł
  • baniak z kranikiem 10 l – 30 zł
  • miska na zlew –0 zł
  • syfon- 40 zł
  • „wanna”, basen dla psa – 40 zł

Całość- 110 zł

Elektryka — wcale nie potrzebujesz solarów, żeby pracować zdalnie

Podstawa oszczędzania to rezygnacja z chłodziarki. Lodówka, akumulator i panel solarny do jej zasilania to minimum 2 tysiące, a czy jest Ci naprawdę potrzebna? Świeże warzywa i owoce wytrzymają w upale przynajmniej 3-5 dni, sypkie produkty takie jak kasze, ryże, orzechy, strączki wytrzymają nawet miesiące. Poza tym udało nam się dużo zaoszczędzić, rezygnując z paneli solarnych. Korzystamy z separatora ładowania i bez problemu możemy pracować na dwóch laptopach przez 2-4 dni. 

  • akumulator AGM 80 ah – 550 zł
  • separator ładowania – 180 zł
  • przetwornica – 100 zł
  • chińskie webasto – 530 zł
  • kable, bezpieczniki, gniazda samochodowe, konektory, bezpieczniki – 250 zł
  • oświetlenie led – 21 zł

Gdybyśmy robili jeszcze raz, pewnie zaoszczędzilibyśmy na akumulatorze i kupilibyśmy zwykły kwasowo-ołowiowy zamiast AGM, ale baliśmy się, że niedokładnie go zabudujemy i nas otruje 😛 

Całość – 1631 zł

Meble, kuchnia i inne szpargały

To etap budowy, na którym najłatwiej jest zaoszczędzić. Każdego dnia wiele osób oddaje stare meble lub różnego rodzaju deseczki. My niechcący trafiliśmy do firmy, która buduje kampery i akurat oddawała odpady sklejki. Zbudowaliśmy z nich niemalże wszystko w busie, nic nas to nie kosztowało a mamy to samo co ludzie, którzy płacą za to spore pieniądze.

  • sklejka, drewno – 80 zł
  • śrubki, wkręty – 100 zł
  • gąbka na materac – 0 zł
  • materiał do obicia materaca – 64 zł
  • materiał na drzwi – 0 zł
  • klej tapicerski – 50 zł
  • linki – 0 zł
  • kuchenka – 80 zł
  • butla na gaz – 0 zł
  • silikon – 25 zł
  • koszyki – 360 zł
  • lampki – 20 zł

Całość – 779 zł

Początkowo, zamiast plastikowych koszyków mieliśmy użyć kartonów, ale stwierdziliśmy, że będą mocno eksploatowane i co chwilę będziemy musieli je wymieniać, więc zainwestujemy w lepsze. Niestety, ale plastikowe kosztowały sporo kasy, połamały się po kilku miesiącach i trzymają się na szarej taśmie. Karton byłby za darmo i w każdym miejscu na ziemi można by było go wymienić na nowszy. 

Jak zmieścić dom na 3m2? Przeróbka busa na kampera – podsumowanie

Udało nam się stworzyć busa, w którym mieści się: 70 litrów wody, wielkie łóżko (120x205cm), kuchenka z gazem na 3 miesiące gotowania, energia na 2-4 dni pracy zdalnej, zapas ubrań, ręczników i pościeli na miesiąc, ponad 50 kg karmy dla psa, sporo naszego jedzenia i miliony „przydasiów” Roberta 😉 Właściwie niczego nam nie brakuje, może trochę samodyscypliny w odkładaniu rzeczy na swoje miejsce 😛

Wróćmy do kosztów. Sprzedaliśmy fotele z tyłu, dzięki czemu wpadło nam dodatkowe 500 zł. Przystosowanie paki „do życia” kosztowało nas łącznie 2 706 zł, więc po odjęciu zysku z foteli 2 046 zł. Koszt całkowitej przeróbki busa na kampera to 13 196 zł. 

Gdybyśmy nie potrzebowali automatycznej skrzyni biegów i mieli jakiegoś „wujka Mirka”, co by pomógł wybrać lepsze auto, pewnie byłoby taniej, ale już nawet polubiliśmy naszego gruchota 😉

Jeśli spodobał Ci się nasz artykuł, możesz zapoznać się z resztą naszych poradników.

2 komentarze

  • Ryszard

    Świetne podsumowanie budowy ” kampera”, mam podobny lecz na bazie trafika L2H1. Dopiero zaczynam korzystać z przyjemności vanlajfu i z ciekawością obserwuję bardziej doświadczonych.

    • Trzy stopy w podróży

      Też nie jesteśmy doświadczonymi uzytkownikami kampervana. Jednak przeżyliśmy jużw nim kilka miesięcy jednym ciągiem 😀

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.